Loading Een ogenblik geduld
De pagina wordt geladen
Loading
 

 

 

 

 

 

 

 

 

+32 (0)3 744 21 66 Paul Chardômestraat 2 Bus 9-2, 9150 Rupelmonde
  • Welkom bij T&C Services
    Blended & embedded learning
  • Training & consultancy
    Passie, energie, plezier!
Verslag van Learning Solutions 2019 in Orlando, USA.
25 - 28 Maart 2019

 
Pre-Conference: Trainig Video Bootcamp

Voor alles is een eerste keer... Een hele dag een sessie bijwonen van Jonathan Halls, met BBC roots, is een fijne leerrijke ervaring. Waarover het ging? Dat laten we de expert liefst zelf uitleggen:





Belangrijke leermomenten waren (o.a.): 

 
  • Good training video instructs and engages, fast and furious!
  • I can't teach you, I can help you to learn.
  • Learning = Understanding + Retention + Application. Creative please.
  • 1 Video = 1 Learning Objective.
  • What you say, they will forget. What you show, they will remember.
  • Do not write a script first. A script tells what's not celar in the picture(s).

En veel meer. Als je de vraag stelt, delen we graag deze kennis met jou: Rules of shot sizing, Camera angles, Editing tools, Rule of thirds, Rapid Media Technique, ROP(E)S Methodology, en nog zoveel meer!

Merk
in de video ook het boek op van Jonathan: "Rapid Video Development for Trainers". Nu ook in de boekenkast van T&C. 


 
De Keynotes. 

 
Laten we ze hier alle drie op een rijtje zetten.

Digital Storytelling Doesn't Have to Be Boring, Baratunde Thurston - Futurist comedian, writer, and activist.

Inspirerende keynote, zeker. De toeschouwer kreeg mooie inzichten, vaak erg humoristisch gebracht. Wie heeft er ooit al bij stilgestaan dat storytelling en dus het verhaal meestal veel eerder start dan men denkt? Dat karakters, context, plot en conflicten vaak het verhaal voeden. En dat je bij de creatie van een verhaal best beroep doet op anderen. Wat Baratunde bracht aan de hand van een broodrooster, was zondermeer geniaal. Hij is ook de schrijver van het boek "How to be Black". Vandaar ook de titel activist. Wat dit laatste betekende als link met de conferentie was niet zo duidelijk. 

Creativity, the Gift of Failure, and the Search for Mastery, Sarah Lewis - Professor, Harvard University


Een wakkerschuddend verhaal. Over Martin Luther King die op school slechts 1 onvoldoende had, namelijk voor "Public Speaking". Over Edison die de uitvinding van zijn lamp benoemde als een vondst nadat hij al "10.000 x" had gevonden hoe het vooral niet werkte. The Asch Experiment , Google Stories, etc. Creativiteit wordt gedreven door het onbekende, volhardingen vooral, we citeren om de kracht van de woorden te bewaren: "To maintain a private domain for yourself and your embryonic ideas". Dr. Sarah Lewis is de auteur van "The Rise: Creativity, The Gift of Failure, and the Search for Mastery".

 


Design Thinking in Learning & Work, Sarah Prevette - Founder and CEO Future Design School.

De hamvraag: "Hoe bereiden we ons voor op 'morgen'? De toekomst lijkt er immers radicaal anders uit te zien. Een cijfer op middellange termijn? 65 % van de kinderen, vandaag in de lagere school, zullen later een job hebben die vandaag nog niet bestaat! Een cijfer op korte termijn? 40% van het werk zal tegen 2020 freelance worden uitgevoerd.
Nieuwe skills zullen de volgende eigenschappen niet mogen missen: aanpassingsvermogen, openheid, creativiteit, vertrouwen. De houding 'to survive'? Entrepreneurship. Horen we je denken dit allemaal al eens in een of ander vorm gehoord te hebben. Dat is best mogelijk. De kracht van deze keynote lag in de tools die in Design Thinking modus vaak een oplossing bieden: Ego Bias, Personas, Visualisation frames, Learn to Flinstone, etc. Fall in love with the problem, not with the solution... Hmm...


 

 
 
Sessies waarover we graag iets delen.  
 
Microlearning for Big Impact. (Summer Salomonsen, Cornerstone)
Een concrete beschouwing dat je met korte termijn acties, op lange termijn veel kunt bereiken als de architectuur goed zit: contextueel, multi-mode (blended dus) en single concept (opdat embedded leren dan pas succesvol kan zijn). Een mooie opsomming van terreinen waarop microlearning wel degelijk een grote business impact kan hebben: onboarding, leadership, sales & customer relationships, compliance, culture building, vareer growth en management training.
 
Building a Habit of Daily Learning. (JD Dillon, Axonify / LearnGeek)
Welke rol deelt L&D zich (nog) toe? Sommige lezers zullen het niet graag horen, echter de relatie tussen medewerkers in het bedrijf en L&D is vaak erg momentaan, terwijl diezelfde medewerkers elke dag opnieuw... leren! Poetst u uw tanden elke dag 3 minuten of 1x een uur per maand? Ook hier viel het woord microlearning in een positief perspectief: "The 5 moments of Need" (New, More, Apply, Solve, Change) en hoe we daarop kunnen aansluiten met de volgende principes: Focus, Familiarity, Science, Acces, Format en Data. Ene boodschap die kan tellen en die we volop steunen: "Escape the course mentality", "Design for the employee's context" en "Reshape your L&D tactics"! 


 
 
Blend It! Expanding the (class) room. (Paul Signorelli & Paul Venderley, Trainers, Designers, Consultants)
Ook al toonden ze eerst enkel verborgen mogelijkheden van Zoom en Shindig, de oproep van "The 2 Paul's" ging veel verder: Think out of the box? Think outside the webinar!  Padlet kennen en gebruiken we al, echter het was ook een aangename kennismaking met Coggle.it, Mindmeister en alweer erg effectieve toepassingsmogelijkheden van QR-codes die nog steeds veel te weinig gebruikt worden! En nog het meest charmant door zijn eenvoud: een template in Google Docs met de volgende rubrieken: Questions, Answers en Learning Points. Dat is dan Simple in the Box! 
 
Best practices for Developing, Implementing and Supporting Serious Games (President Designing Digitally) 
Een meeslepend, energiek verhaal over serious games. Ook onmiddellijk toepasbaar buiten de digitale sfeer.  Over menselijk gedrag in trail & error perspectief. Hoe 'Fun' logischerwijs meer engagement creëert dan een 'vereiste'. We are in the Age of Feedback. Denk maar aan ons sms-, messenger-, chat-, wahtsapp-, en alle andere (social) media gedrag. Welnu, een goed serious game focust op constante feedback. Aan te vullen met: Challenges? Funny contextual. Met continue stretch... Badges? Best zoveel mogelijk op competentievlak, dus niet op deelname, aanwezigheid, voortgang, etc. Leaderbords? De relevantie gaat niet veel verder dan enkele rangen lager of hoger ten aanzien van de speler. Results? Maak ze tastbaar. Een score is niet voldoende. Grote mensen zijn grote kinderen... 
 


 
Sessies die we nog vermelden.  
 
Best Practices for Implementing Gamification in Learning Programs.
Miss Monica Cornetti heeft inhoudelijk wel een verhaal met bruikbare elementen en een canvas. In de voor dit onderwerp droge sesie was het enige game aspect een kort kaartspel om business- en game acties met elkaar te verbinden. Op het einde jezelf opwerpen als de enige organsiatie ter wereld die hiervoor certificering aflevert, was een brug te ver. 

Using Chatbots to enage, inform and support your learners. 
En erg informatieve sessie van Joe Ganci & Margie Meacham. Geen twijfel mogelijk, de eerste stappen voor L&D in AI bieden hier kansen: Triggeren van reflectie, Proces coaching, Content Curation en zelfs eenvoudige simulaties. Wil je het ontdekken, ga je gang: Snatchbot, ChattyPeople, IBM Watson en Botsify wachten op jou.

Developing Yourself and your Team without breaking the Bank.  
Heidi Matthews is een dame vol goede  bedoelingen. Naast Feedly, Pocket, Paper.li en Flipboard kwam ze ook nog met praktische voorbeelden van video's en podcasts. Voor jezelf en je team. Niks nieuws onder de zon? Ze zette  hier nog eens extra in de verf dat veel doenbaar is met (erg) weinig budget! Een take-away: Mike Taylor's website en newsletter. Ask. Learn. Share. 

 
Tot slot. Feest! 
 
De Expo was zoals steeds een feest. Met vooral weer veel vaak dure maar mooie oplossingen. De catwalk van de LMS industrie ontbrak uiteraard ook niet. Hoe groot het feest ook, dat laatste kan ons niet bekoren... Er was gelukkig ook veel te zien om je MLS (Modern Learning System) te bouwen. Wat we sowieso meenemen: een Mojo kit voor video creatie. Een lens op de The Training Arcade, een game bibliotheek. 

We deden mee met The Game Crawl. Een avond vol gezelschapspellen met wildvreemde mensen. Ervaren dat het verbindend werkt en vooral veel inspiratie voor onze Serious Board Games. 

We konden het niet laten: we gingen ook naar DemoFest. Veel voorbeelden van erg mooie, doch meestal tijd- en geld intensieve projecten. Los daarvan, ook al weer een voedende activiteit.

Wie we hier ook nog eens speciaal vermelden is Nick Floro. De man met de App-Mitrailleur. Zijn presentatie was alweer een energieboost om Apps te ontdekken en te testen. Het waren er 30 op een uur. We nemen mee voor onder de Office Lens: This, TouchCast Studio, Gravit.io, Otter.ai, en Seeing AI.   


 
En helemaal last, but not least.  
 
Nog twee supertips van de ELGuilld Community:

Try 'Diigo', Verzamel content, tag, bewerk, orden en deel!  
 
Check 'Degreed' als mobile App en in uw browser. Een "Life Long Learning Platfom" voor individuele en bedrijfstoepassingen.  
 

 
Tot in 2020?

  

Deel deze pagina:

Pinterest