EQ & Education
Social Emotional Learning?
Wat is social and emotional learning?
Social and emotional learning (SEL) is het proces waardoor zowel kinderen, jongeren en volwassenen de kennis, attitudes en vaardigheden verwerven en toepassen om hun emoties beter te begrijpen en te beheersen, om positieve doelstellingen te verwezenlijken, empathie voelen en tonen voor anderen, positieve relaties uitbouwen en onderhouden en verantwoordelijke beslissingen nemen.
Waarom EQ ertoe doet in 'educatie'...?
Een leeromgeving met succesvolle SEL programma's biedt een veilige omgeving en werkt engagerend zodat de lerende zich compleet kan focussen op het leren zelf. Leren, gebaseerd op SEL, reduceert enerzijds conflicten en weerstanden. Anderzijds creëert het een atmosfeer van vertrouwen, engagement en nieuwsgierigheid.
Onze EQ L&D Filosofie
Emoties drijven mensen
EQ is een essentieel onderdeel: emoties staan centraal in het leerproces.
We creeren geen zin of betekenis met alleen onze analytische geest. Emoties zijn steeds betrokken. Optimaal leren integreert denken, voelen en... actie! Of nog, hoofd, hart en handen!
Wijsheid zit van binnen
Mensen dragen diepe intense expertise met zich mee. De kunst bestaat erin de sleutel te vinden waardoor dit zich uit. Zodat ze betekenis bouwen en vinden uit en voor zichzelf. Dat lukt beter dan wat geheimen vertellen die er toch geen zijn... het gaat over ontluiken, bloeien, groeien en transformeren.
Geen weg is de weg
Mensen leren, integreren en passen kennis toe op een unieke wijze. Er is geen standaard oplossing. We doen er goed aan als learning facilitator ons flixibel op te stellen.
Dat geeft zuurstof en ruimte voor authentieke, krachtige en individuele oplossingen.
Het proces is de inhoud
De ervaring van het moment vormt de zingeving en betekenis. Optimaal leren spruit voort uit proces modellering: "Talk the talk." en "Walk the walk". Hoe meer men laat gebeuren in verschillende contexten, hoe groter de kans dat er geleerd wordt.
Vissen praten niet over water
Afwezigheid van stress ondermijnt het leren. Sommige vormen van stress hebben waarde om de stap te zetten van de comfort zone naar de stretch zone. Er is een zeker niveau van dissonantie nodig om te leren en nieuwe perspectieven te verwerven.
Boem! Boem!
Krachtige leerervaringen spruiten voort uit actie! Het is heus niet alleen een geinternaliseerd proces. opdat wat men leert nuttig zou zijn, dient het te worden toegepast.
Omgezet in... actie!
Of denken, durven en doen.